0,00 zł

Brak produktów w koszyku.

More
    0,00 zł

    Brak produktów w koszyku.

    Strona głównaWarto wiedziećZdrowieNadwaga przy Hashimoto. Jak sobie z nią poradzić?

    Nadwaga przy Hashimoto. Jak sobie z nią poradzić?

    Szybki wzrost masy ciała, mimo braku zmian w diecie, to objaw, który zgłasza większość osób z Hashimoto. Nadwaga i otyłość dotyczy nawet 68% kobiet z Hashimoto.

    Dlaczego tak się dzieje? Czy możliwe jest skuteczne odchudzanie przy Hashimoto? Jak schudnąć z Hashimoto?

    Jeśli szukasz odpowiedzi na te pytania, to czytaj dalej 😊

    Nadwaga przy Hashimoto – przyczyny

    Najczęstszą przyczyną nadwagi jest dodatni bilans energetyczny, czyli po prostu jemy więcej, niż potrzebujemy. Ten nadmiar odkładany jest w postaci tkanki tłuszczowej.

    W przypadku osób z Hashimoto nieprawidłowa dieta oraz brak ruchu, to nie jedyne przyczyny nadmiernej masy ciała. Są to również:

    • zmiany w wydzielaniu hormonów tarczycy i TSH
    Niedobór hormonów tarczycy oraz wysokie stężenie TSH wiąże się z 30% spadkiem tempa metabolizmu. Efektem jest to, że jemy, tyle co wcześniej, ale i tak tyjemy.

    Dodatkowo, podejrzewa się, że TSH odgrywa istotną rolę w funkcjonowaniu adipocytów, czyli komórek tłuszczowych oraz kontroli wydatków energetycznych, a jego stężenie przekraczające 2,5 mg/dl znacząco zwiększa ryzyko wystąpienia otyłości.

    • zaburzenia gospodarki węglowodanowej
    Przyczyną zaburzeń gospodarki węglowodanowej, m.in. insulinooporności oraz podwyższonego stężenia glukozy we krwi u osób z Hashimoto są zmiany w wydzielaniu hormonów tarczycy, podwyższony poziom przeciwciał tarczycowych oraz stan zapalny.

    Insulinooporność to zaburzenie, w którym tkanki przestają być czułe na działanie insuliny. Trzustka wydziela jej więcej i więcej, ale nie przynosi to poprawy. Wręcz przeciwnie. Dodatkowo, insulina produkowana w nadmiarze przyspiesza odkładanie się tkanki tłuszczowej i wzrost masy ciała. Z kolei, nadmierna masa ciała nasila insulinooporność. Mamy tu do czynienia z klasycznym efektem błędnego koła.

    • niedobór selenu i cynku
    Na podstawie badań, zaobserwowano, że osoby z Hashimoto mają niższe stężenie selenu i cynku niż osoby zdrowe. Jest to związane nie tylko z niewystarczającym spożyciem źródeł tych składników mineralnych, ale również ze zwiększonym zapotrzebowaniem.

    Okazało się również, że niskie spożycie selenu ma silny związek z otyłością brzuszną, a jego niedobór może znacznie utrudniać utrzymanie prawidłowej masy ciała. Wprowadzenie suplementacji selenem spowodowało w grupie badanych nie tylko spadek przeciwciał przeciwtarczycowych i TSH, ale również BMI i procentowej zawartości brzusznej tkanki tłuszczowej.

    Z kolei cynk jest niezbędny do właściwego tempa metabolizmu i pracy insuliny, a jego niedobór sprzyja nietolerancji glukozy i insulinooporności. Co oczywiście wiąże się z problemem nadmiernej masy ciała.

    Skuteczne odchudzanie przy Hashimoto – czy jest to możliwe?

    Odchudzanie wśród osób z Hashimoto to drażliwy temat. Część chorych uważa, że w tej sytuacji nie da się nic zrobić i trzeba pogodzić się z nadmierną masą ciała, a część łapie się bardzo restrykcyjnych diet, które nasilają złe samopoczucie i trwale zniechęcają do jakiejkolwiek pracy nad nawykami żywieniowymi.

    Tymczasem połączenie prawidłowego leczenia oraz zmian w nawykach żywieniowych u osób z Hashimoto skutkuje utratą zbędnych kilogramów i to w tempie porównywalnym do osób zdrowych.

    Jak schudnąć z Hashimoto?

    Wiesz już, że nadwaga w Hashimoto to problem, z którym możesz sobie skutecznie poradzić. Teraz czas na wskazówki jak to zrobić.

    1. Przyjmuj leki zalecone przez endokrynologa.
      Sposób przyjmowania leków na tarczycę jest równie istotny jak dawka. Jeśli nie wiesz, jak robić to dobrze, to koniecznie przeczytaj nasz artykuł: Jak prawidłowo przyjmować leki na tarczycę?
    2. Jedz regularnie, co 3-4 godziny.
    3. Pij minimum 30 ml na kilogram masy ciała.
    4. Stosuj dietę o kaloryczności dopasowanej do Twojego zapotrzebowania.
    5. Wyeliminuj źródła glutenu i białego cukru, a także produkty mleczne i soję.
      O tym jak w szczegółach powinna wyglądać dieta w Hashimoto przeczytasz tutaj: Dieta w Hashimoto – co jeść, a czego unikać?
    6. Wprowadź umiarkowaną aktywność fizyczną, np. jazdę na rowerze, szybkie marsze.
    7. Zadbaj o odpowiednią suplementację.
      Zarówno niedobór, jak i nadmiar składników mineralnych i witamin jest toksyczny. Dlatego ważne jest przeprowadzenie dokładnej analizy przed wdrożeniem odpowiedniej suplementacji. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w artykule: Co warto suplementować przy Hashimoto?

    Samodzielne zaplanowanie diety, dzięki której kilogramy zaczną spadać, a stan zdrowia się poprawiać, nie jest proste. Na szczęście jest dieta Hashi 🙂 Dzięki niej nie musisz się już martwić o to, czy jesz to, co służy Twojemu zdrowiu i odchudzaniu.
    Sprawdź dlaczego powinnaś stosować właśnie dietę Hashi

    Bibliografia:

    1. Dominika Gier , Lucyna Ostrowska: Choroba Hashimoto a otyłość, Varia Medica 2019
    2. Agata Janczy, Sylwia Małgorzewicz: Skuteczność diety redukcyjnej u pacjentek z chorobą Hashimoto, Forum Zaburzeń Metabolicznych 2015, tom 6, nr 3, 112–117
    3. Wioleta J. Omeljaniuk, Marek Dziemianowicz, Sylwia K. Naliwajko , Emilia Bartosiuk , Renata Markiewicz-Żukowska, Maria H. Borawska: Ocena sposobu żywienia pacjentek z chorobą Hashimoto, BROMAT. CHEM. TOKSYKOL. – XLIV, 2011, 3, str. 428-433
    4. Katarzyna Socha, Marek Dziemianowicz, Wioleta J. Omeljaniuk, Jolanta Soroczyńska, Maria H. Borawska: Nawyki żywieniowe a stężenie selenu w surowicy u pacjentów z chorobą Hashimoto, Probl Hig Epidemiol 2012, 93(4): 824-827
    5. Sylwia K. Naliwajko, Renata Markiewicz-Żukowska, Elżbieta Sawicka, Emilia Bartosiuk, Wioleta J. Omeljaniuk, Maria H. Borawska: Składniki mineralne w diecie pacjentek z chorobą Hashimoto, BROMAT. CHEM. TOKSYKOL. – XLIV, 2011, 3, str. 544–549
    6. Thomas Reinehr, Adelbert Isa, Gideon de Sousa, Rainer Dieffenbach, Werner Andler: Thyroid hormones and their relation to weight status, Horm Res, 2008
    5 1 Głos
    Ocena artykułu
    Iwona Pawłowska
    Iwona Pawłowskahttps://dietahashimoto.pl/o-nas/
    Jestem dyplomowanym dietetykiem klinicznym, z ponad 9-letnim doświadczeniem. W swojej karierze pomogłam tysiącom osób zrzucić zbędne kilogramy, czy poprawić swoje nawyki żywieniowe. Napisz do mnie a pomogę ci zmienić twoją dietę na lepszą!
    Zasubskrybuj
    Powiadom o
    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    Pokaż wszystkie komentarze

    Najpopularniejsze

    Najnowsze