0,00 zł

Brak produktów w koszyku.

More
    0,00 zł

    Brak produktów w koszyku.

    Strona głównaWarto wiedziećZdrowieKurkuma a Hashimoto - czy naprawdę pomaga?

    Kurkuma a Hashimoto – czy naprawdę pomaga?

    Kurkuma to znana od wieków roślina o wszechstronnych właściwościach. Wykorzystywana jest nie tylko w kuchni i przemyśle, ale również w lecznictwie, jako składnik suplementów i leków.

    Jej mocna żółta barwa i intensywny smak są bardzo charakterystyczne, znamy je doskonale chociażby z przyprawy curry. Wśród szerokiego wachlarza właściwości kurkumy znajdziemy działania wspierające organizm w walce z Hashimoto. Jak to działa? I czy naprawdę jest skuteczne?

    Kurkumina – Twój sojusznik w walce z Hashimoto

    Kurkuma wywodzi się z rodziny imbirowatych. Uprawiana jest w Chinach, Indonezji oraz południowo-wschodniej Azji. Od wieków stosuje się ją w kuchni, nie tylko jako przyprawa, ale również barwnik.

    Kurkumina, czyli główny składnik aktywny kurkumy, jest naturalnym związkiem polifenolowym, który pochodzi z kłącza ostryżu długiego, czyli kurkumy.

    W starożytnej medycynie chińskiej kurkumę wykorzystywano, jako środek na niestrawność, a także preparat na gojenie się ran i blizn. Współcześnie nad kurkuminą, czyli substancją aktywną kurkumy prowadzi się szereg badań, które potwierdzają jej właściwości przeciwzapalne oraz antyoksydacyjne.

    Same badania są dosyć wymagające, bo kurkumina to zaledwie 2-5% składu kurkumy. Udało się jednak dowieść, że posiada właściwości przeciwwirusowe, przeciwbakteryjne i przeciwgrzybiczne. Kurkumina oddziałuje na różne związki, np. białka i enzymy. Działa ochronnie i przeciwzapalnie.

    Z czego składa się kurkuma?

    Kurkuma w 70% składa się ze skrobi (węglowodany), w ok. 6% z białka oraz w ok. 5% z tłuszczów. Kurkuma to także witaminy z grupy B, witamina C, żelazo, wapń i potas oraz substancje aktywne, w tym najważniejsza – kurkumina.

    Kurkuma przy hashimoto

    Jak kurkumina może wpływać na Twoje zdrowie?

    • Kurkumina działa przeciwzapalnie (co jest szczególnie ważne dla osób cierpiących na Hashimoto)
    • chroni układ pokarmowy
    • redukuje poziom cholesterolu
    • poprawia funkcjonowanie wątroby
    • zapobiega problemom trawiennym: wzdęciu, odbijaniu i wymiotom
    • wykazuje silne właściwości antyoksydacyjne, dzięki czemu ma szansę zahamować rozwój wielu chorób
    • działa neuroprotekcyjnie, co może zmniejszać ryzyko wystąpienia m.in. choroby Alzheimera
    • ze względu na swoje właściwości, stosuje się ją w leczeniu takich chorób, jak cukrzyca, astma, Hashimoto, miażdżyca, a także innych chorób przewlekłych – w tym nowotworów

    Co ważne – kurkumina, jako składnik aktywny, nie wykazuje właściwości toksycznych, a człowiek może bezpiecznie spożyć nawet 8 gramów tego składnika na dobę, bez żadnych skutków ubocznych. Warto podkreślić, że przyjęcie 8g kurkuminy wiąże się ze zjedzeniem aż 160g kurkumy, co nawet dla miłośnika tej przyprawy nie jest możliwe. Wynika to z faktu, że kurkumina stanowi 2-5% całego korzenia.

    Jak zwiększyć przyswajalność kurkuminy?

    Kurkumina z kurkumy charakteryzuje się słabą przyswajalnością, ale na szczęście jest kilka prostych sposobów, żeby ją poprawić:

    Dodawaj kurkumę zawsze w połączeniu z czarnym pieprzem
    Połączenie kurkuminy z piperyną (składnikiem czarnego pieprzu) sprawia, że jej biodostępność może się zwiększyć nawet o 2000%

    kurkuma z pieprzem

    Jedz świeży korzeń kurkumy
    Spożywając świeży korzeń kurkumy, dzięki zawartym w nim olejom, znacznie zwiększamy przyswajalność kurkuminy. Kurkumę w takiej postaci można bez problemu kupić w większych supermarketach

    Łącz kurkumę z olejami roślinnymi
    Tłuszcz ułatwia przyswajanie składników aktywnych

    Dodawaj kurkumę do dań z jabłkiem, kapustą i szpinakiem
    Te produkty są źródłem kwercetyny, która unieszkodliwia enzym, odpowiadający za trawienie kurkuminy

    Kurkuma a Hashimoto

    Kurkuma wspiera organizm w walce z chorobami autoimmunologicznymi, w których przewlekły stan zapalny jest bardzo powszechny. Choroba Hashimoto charakteryzuje się właśnie przewlekłym stanem zapalnym tarczycy, a kurkumina będzie jednym ze składników, które zadziałają skutecznie i aktywnie na pracę tego gruczołu.

    Kurkumina reguluje poziom cytokin Th1 (grupa białek w organizmie), których podwyższony poziom jest jedną z przyczyn niedoczynności tarczycy. Dodatkowo, kurkuma bogata jest w antyoksydanty, co za tym idzie obniża stres oksydacyjny, który może zaatakować komórki tarczycy.

    Bardzo ważną właściwością kurkuminy jest zdolność do wzmacniania bariery jelitowej, czyli do uszczelniania jelit. Nieszczelność jelit nasila proces autoimmunologiczny, dlatego osoby z Hashimoto powinny o nie szczególnie dbać.

    Ważna jest również detoksykacja organizmu, a jak dowodzą badania przedstawione w „Journal Food Chemistry and Toxicology”, kurkumina obniża działanie hepatotoksyczne m.in. arsenu, chromu, miedzi, ołowiu i rtęci.

    Czy kurkumina pomoże w walce z Hashimoto?

    Skuteczność potwierdzają badania, oraz opinie osób z Hashimoto. W 2015 roku Izabella Wentz, farmaceutka i autorka książek przeprowadziła ankietę, w której wzięły udział 2232 osoby cierpiące na to schorzenie. 680 spośród nich przyjmowało kurkuminę, z czego 56% zgłosiło, że kurkumina pomogła w walce z objawami. Osoby ankietowane zaobserwowały, że kurkumina złagodziła ból, wpłynęła na poprawę samopoczucia i spadek poziomu przeciwciał.

    W jaki sposób wprowadzić kurkumę do codziennej diety?

    Osoby z Hashimoto doskonale wiedzą, jak ważną rolę pełni odpowiednio dopasowana dieta wspierająca leczenie Hashimoto. Właściwie zbilansowane posiłki sprawiają, że chorzy czują się dobrze i mogą normalnie funkcjonować.

    Kurkuminę można oczywiście przyjmować w formie suplementów, ale ja jako dietetyk w pierwszej kolejności zachęcam, żeby włączyć jej źródło, czyli kurkumę do swojego codziennego jadłospisu.

    Kurkuma świetnie działa zarówno w formie sproszkowanej, jak i w postaci świeżego korzenia, który ścieramy na tarce. Jeśli chcecie obrać korzeń kurkumy, to koniecznie pamiętajcie o rękawiczkach. W innym przypadku ślady na rękach zostaną na kilka ładnych dni.

    Kurkuma to przyprawa, którą warto dodawać do dań obiadowych, zarówno tych z mięsem jak i wegetariańskich oraz zup. Dzięki niej potrawy zyskują nieco orientalny smak i są bardzo rozgrzewające.

    Wbrew pozorom kurkuma to także doskonały składnik deserów i wypieków.

    Kurkuma to również świetny dodatek do napojów i koktajli. Dodając ją razem z miodem, pieprzem i cynamonem do mleka roślinnego przygotujemy tzw. złote mleko. Jest to napój, który działa przeciwzapalnie i rozgrzewająco.

    Jak wprowadzić kurkumę do codziennej diety? Przygotowałam jednodniowy jadłospis z kurkumą w roli głównej dla osób z Hashimoto i niedoczynnością tarczycy 🙂 Wypróbuj!

    Reasumując – kurkumina to składnik, który wykazuje działanie lecznicze, a jej spożywanie może wspomóc organizm w walce z Hashimoto i innymi chorobami przewlekłymi.

    Chorujesz na Hashimoto? Masz niedoczynność tarczycy? Przygotowałam dietę właśnie dla Ciebie 🙂 Dzięki niej pozbędziesz się zbędnych kilogramów, nauczysz się jak powinnaś jeść i uzupełnisz leczenie w tak ważny aspekt jakim jest dieta. Przejdź do diety odpowiedniej dla osób w Hashimoto.

    Źródła:
    • García-Niño WR1, Pedraza-Chaverrí J2. Protective effect of curcumin against heavy metals-induced liver damage. Food Chem Toxicol. 2014 Jul;69:182-201
    • Izabella Wentz, Kurkumina dla twojej tarczycy, dostęp online: http://www.tarczycahashimoto.pl/blog/kurkuma-dla-twojej-tarczycy#, 2020.
    • Izabella Wentz, „Hashimoto. Jak w 90 dni pozbyć się objawów i odzyskać zdrowie“, Kraków 2017, s. 140-141.
    • Sylwia Przybylska, „Kurkumina–prozdrowotny barwnik kurkumy“. Probl Hig Epidemiol. 2015; 96(2): 414-420.
    • Bharat B Aggarwal 1, Kuzhuvelil B Harikumar, „Potential therapeutic effects of curcumin, the anti-inflammatory agent, against neurodegenerative, cardiovascular, pulmonary, metabolic, autoimmune and neoplastic diseuses“. Int J Biochem Cell Biol. 2009; 41(1): 40-59.
    • Tomasz Deptuła, Wpływ podstawników polieterowych na aktywność biologiczną kurkuminy, dostę online: https://depotuw.ceon.pl/bitstream/handle/item/2043/1200-DR-CH-49291.pdf?sequence=1, s. 15.

    0 0 Głosy
    Ocena artykułu
    Iwona Pawłowska
    Iwona Pawłowskahttps://dietahashimoto.pl/o-nas/
    Jestem dyplomowanym dietetykiem klinicznym, z ponad 9-letnim doświadczeniem. W swojej karierze pomogłam tysiącom osób zrzucić zbędne kilogramy, czy poprawić swoje nawyki żywieniowe. Napisz do mnie a pomogę ci zmienić twoją dietę na lepszą!
    Zasubskrybuj
    Powiadom o
    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    Pokaż wszystkie komentarze

    Najpopularniejsze

    Najnowsze