0,00 zł

Brak produktów w koszyku.

More
    0,00 zł

    Brak produktów w koszyku.

    Strona głównaWarto wiedziećZdrowieGoitrogeny w Hashimoto. Czy musisz je wykluczyć z diety?

    Goitrogeny w Hashimoto. Czy musisz je wykluczyć z diety?

    Goitrogeny to związki, na które obok jodu, glutenu i laktozy trzeba zwrócić szczególną uwagę w diecie chorych na Hashimoto.

    Dlaczego? Z jednej strony niewłaściwie wykorzystane mogą negatywnie wpłynąć na pracę tarczycy, ale z drugiej: całkowite ich wykluczenie wiąże się z pozbyciem się z diety wartościowych produktów bogatych w składniki mineralne i witaminy.

    Jeść czy nie jeść – oto jest pytanie.

    Czym są goitrogeny?

    Goitrogeny nazywane inaczej substancjami wolotwórczymi, to związki antyodżywcze zawarte w żywności, które mogą przyczynić się zaburzeń w syntezie hormonów tarczycy oraz powstania wola poprzez ograniczanie wchłaniania jodu z pożywienia.

    Do substancji wolotwórczych zalicza się głównie izoflawony oraz tioglikozydy.

    Wpływ goitrogenów na tarczycę

    Goitrogeny prowadzą do rozwoju wola tarczycowego na 2 sposoby:

    • Konkurują z jonami jodu, przez co ograniczają ich transport do tarczycy oraz wszystkich tkanek w organizmie. Dodatkowo przyspieszają też wydalanie jodu przez nerki. Takie zmniejszone stężenie jodu w tarczycy powoduje zwiększenie masy tego gruczołu, czyli powstanie wola.

    • Do rozwoju wola dochodzi również na skutek hamowania syntezy hormonu T4, który nie ulega konwersji do T3, co doprowadza do spadku stężenia ich obu. To z kolei powoduje wzrost poziomu TSH i powstanie wola..

      Zaburzenia w syntezie hormonów prowadzą również do niedoczynności tarczycy.

    Źródła goitrogenów

    Głównym źródłem goitrogenów w diecie są warzywa kapustne, a więc kapusta, brokuły, kalafior, brukselka, jarmuż, ale również szpinak, kasza jaglana, truskawki, gruszki, brzoskwinie, orzeszki ziemne i soja.

    Ze względu na intensywność działania na wchłanianie jodu i syntezę hormonów tarczycy, goitrogeny można podzielić na 2 grupy: słabe i silne goitrogeny (patrz: tabelka poniżej). Pozostałe mają umiarkowanie negatywny wpływ.

    Słabe goitrogenySilne goitrogeny
    proso (kasza jaglana)brokuły
    orzeszki ziemnekalafior
    orzeszki piniibrukselka
    brzoskwiniajarmuż
    truskawkirzodkiewka
    szpinakkalarepa
    batatysoja

    Czy można zmniejszyć ilość goitrogenów w produkcie?

    Na szczęście tak. Goitrogeny są nietrwałe i podczas obróbki znacznie zmniejsza się ich stężenie, np. obróbka termiczna powoduje zmniejszenie ilości tych związków o około 30%.


    Jakie procesy zmniejszają zawartość substancji wolotwórczych?

    • rozdrabnianie, np. siekanie, ale też gryzienie i żucie
    • gotowanie bez pokrywki
    • mrożenie
    • kiszenie

      Wyjątkiem jest soja. Zawiera ona szczególnie oporną odmianę goitrogenów, która nie zostanie usunięta podczas obróbki. Dlatego osoby z Hashimoto powinny całkowicie zrezygnować z produktów sojowych.

    Jeśli lubisz jeść smacznie, ale chcesz też zgubić kilka kilogramów i zadbać o swoją tarczycę, to mam coś dla Ciebie: Dieta Hashi!!! To dieta, która pomogła już wielu osobom zrzucić zbędne kilogramy i poprawić wyniki badań!

    Goitrogeny w Hashimoto – czy trzeba je wykluczyć?

    Niekorzystnie działanie goitrogenów jest tym większe, im niższe jest stężenie jodu w organizmie.

    Warto więc sprawdzić, czy dostarczasz sobie odpowiedniej ilości jodu wraz z dietą. Można to zrobić wykonując badanie krwi lub oznaczenie jodu wydalonego w dobowej zbiórce moczu. Jeśli w badaniach nie zostanie stwierdzony niedobór, to nie ma potrzeby wykluczać źródeł goitrogenów, które przy okazji dostarczają kwasu foliowego, witaminy K, żelaza i innych składników mineralnych i witamin.

    Badania dowiodły, że dostarczając sobie właściwej ilości jodu z dietą do powstania wola tarczycy może dojść na skutek spożywania 500g dziennie surowych warzyw kapustnych. To ogromna ilość, którą mało kto jest w stanie zjeść. Szczególnie dzień w dzień.

    W innym badaniu, grupie 45 osób podawano codziennie napój ze świeżych brokułów. Przed badaniem i po 12 tygodniach wykonano badania: TSH, FT3, FT4, anty-TPO, anty-TG i USG tarczycy. Okazało się, że wypijanie tego napoju nie wpłynęła negatywnie na efektywność leczenia oraz na pogłębienie procesu autoimmunizacji.

    Wskazuje to więc jednoznacznie, że w dobrej diecie, która realizuje zapotrzebowanie na jod jest miejsce na produkty będące źródłem goitrogenów. Ich spożycie, w formie surowej lub ugotowanej, kilka razy w tygodniu (porcja: 150g) jest całkowicie bezpieczne.

    0 0 Głosy
    Ocena artykułu
    Iwona Pawłowska
    Iwona Pawłowskahttps://dietahashimoto.pl/o-nas/
    Jestem dyplomowanym dietetykiem klinicznym, z ponad 9-letnim doświadczeniem. W swojej karierze pomogłam tysiącom osób zrzucić zbędne kilogramy, czy poprawić swoje nawyki żywieniowe. Napisz do mnie a pomogę ci zmienić twoją dietę na lepszą!
    Zasubskrybuj
    Powiadom o
    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    Pokaż wszystkie komentarze

    Najpopularniejsze

    Najnowsze